Revine, cel puţin la nivel de dezbatere, spectrul dictaturii. Această alianţă de guvernare între PD-L şi PSD este mult prea puternică, ni se spune, pe baza vagă a unui calcul în procente de reprezentare parlamentară, şi a unor scenarii a căror legătură cu realitatea e chiar şi mai vagă. Sunt un tip de opinii pe care le citesc cu genul de uimire contrariată şi amuzament cu care urmareşti pe cineva spunând foarte sobru că albul e negru.
Realitatea evidentă este că România n-a mai avut încă o guvernare cu premise atât de fragile. Realitatea evidentă este că n-am avut vreo guvernare care să stârnească o asemenea opoziţie încă dinainte să înceapă efectiv să funcţioneze.
Citesc comentariul colegului meu Dan Şelaru, despre alianţa care necesită opoziţie, întrebarea mea este, da, e bine să aibă opoziţie, …dar cine anume susţine această alianţă? Există un punct de vedere obiectiv care analizează realist alternativele …dar, cum spuneam, realismul îşi face cu greu un loc in dezbaterea asta şi oricum e un loc marginal. Ideea principală este că alăturarea acestor două partide la guvernare pur şi simplu nu place. Nu cred că a fost vreuna până acum care să placă tuturor, aşa e şi normal. Dar nu cred că a fost pâna acum nici vreuna care să fie displăcută de atât de multă lume.
Sigur, PNL şi susţinătorii lui, care se văd trecuţi în opoziţie, sunt foarte vocali în a o ataca, aşa cum e şi de aşteptat. La fel stau lucrurile şi în cazul UDMR. Dar ceea ce ar trebui spus este că o opoziţie serioasă există chiar în partidele care au format această alianţă, repet, înainte ca ea să înceapă să funcţioneze. E atacată din PSD. E atacată din PD-L. E atacată de cei care ar fi vrut o uniune împotriva preşedintelui Băsescu. E atacată de cei care ar fi vrut o uniune împotriva PSD. E atacată de cei care consideră că reforma justiţiei a mers prea departe. E atacată de cei care consideră că reforma justiţiei trebuie să continue. Şi aşa mai departe.
Cât despre trăinicia ei, reamintesc că Alianţa D.A. a fost validată prin vot electoral iar partidele aveau un obiectiv partizan comun până în 2008 cel puţin. Nimic asemănător nu există aici. Obiectivele partizane ale acestor două partide rămân probabil divergente, mă aştept să stea fiecare cu ochii pe sondajele de opinie ca pe butelie, cum se spune. Şi sunt foarte sceptic că, dacă unul din ele va începe să se erodeze, fie în dauna celuilalt fie nu, va accepta să susţină în continuare guvernarea care îi provoacă un declin electoral.
Pe scurt, problema acestei viitoare guvernări PD-L + PSD nu este că este mult prea puternică şi are nevoie de opoziţie. Problema este că arată extrem de fragil, şi nu găseşte pe absolut nimeni care să o sprijine.
COMPLETARE: În timp ce scriam articolul, aud că dl Stolojan şi-a retras candidatura la postul de prim-ministru. Dacă mai era nevoie de argumente…


December 15, 2008
Cind Iliescu i-a cerut dlui Stolojan sa faca guvernul in 1991, pentru a drege efectele mineriadei 4 si pentru a-si da timp sa isi injghebeze un partid, a cerut un guvern de “deschidere nationala”, spirit in care de altfel s-a desfasurat si bruma de negocieri de atunci.
Nu am auzit acum, nici de la Basescu si nici de la Geoana ori Boc o sintagma similara, de pilda “mare coalitie” care sa explice alegatorilor natura exceptionala si temporara a intelegerii dintre cele doua formatiuni. De parca obiectivul celor doua partide chiar ar fi fost sa confirme refacerea FSN ( o idee fatala ambelor).
Dincolo de mentinerea unui statu quo partial, documentul semnat nu prevede nimic referitor la concesii programatice reciproce care sa demonstreze substanta negocierilor. problemaeste pasata aproape integral programului de guvernare care insa, atentie! apartine in fapt doar guvernului, nu partidelor si nici grupurilor parlamentare.
Daca un guvern de mare coalitie, pe model germanic, ar fi putut avea sanse teoretice de a se impune, mai ales aparatului de partid, baronilor si “sponsorilor”, o colaborare politica fara limita are mari probleme: cine va avea cistig de cauza la bugete si licitatii in teritoriu, cine va straluci in guvern si cine va plati oalele sparte? Am avut parte de astfel de rivalitati si doar cu PSD in guvern (si cu un UDMR perfect complementar) in vremea lui Nastase, dar acum cu PSD divizat si cu PLD insuficient digerat de PD. Vom avea un guvern in serviciul baronilor locali, care vor arbitra luptele pentru putere de la sediile centrale.
PDL si PSD s-au grabit la guvernare ca fata mare la maritat si singura intrebare ramine cine va reusi sa se opreasca inainte de marginea prapastiei si cine va fi impins dincolo de ea.
December 15, 2008
Demisia dlui Stolojan întăreşte impresia că „Parteneriatul pentru România” nu s-a semnat între două partide ci între două grupuri din cele două partide. În acest moment, atât embrionul de guvernare cât şi opoziţia par a crea o line de fractură prin toate partidele care au intrat în Parlament. Sigur, PNL pare cel mai coerent până acum şi poate ieşi învingătorul moral, dar chiar şi acolo există destui care îşi smulg părul din cap pentru că nu au intrat la guvernare ori cu unii, ori cu alţii. Întregul spectru politic românesc e o iluzie. Poate că nu ar fi rău ca toate aceste construcţii de carton să cadă şi să apară reprezentări politice coerente ale grupurilor de interese (nu folosesc această sintagmă în sens negativ).
December 15, 2008
Este adevarat ce spuneti dar in acelas timp se poate spune la fel despre despre orice fel de alta alianta in moomentul de fata. Daca era o alianta PLD-PNL cum ar fi fost ? Despre cum au conlucrat aceste doua partide si cum dupa eliminarea PD de la guvernare PNL -ul a ales sa se mentina cu sprijinul ocult al PSD. Dar PNL -PSD cum va place ?
Observati ca nu pun la socoteala UDMR, nu pentru ca as avea ceva cu ei dar ei nu sunt sau pana acuma n-au fost niciodata afectati de plecarea electoratului asta este doar o problema pentru partidele romanesti ei fiind votati doar pentru ca sunt maghiari si un alegator maghiar nu poate vota decat un parlamentar maghiar orice ar face el.
December 15, 2008
Pentru un os de ros se vor gasii suficienti sa-l sustina. Sunt 3000 de posturi de impartit doar la primele niveluri.
Presa va fi infomentata in cateva luni si pana la alegerile prezidentiale va sustine si guvernul. si pe candidatul care este
Dr.As last blog post..Junam Wetlands Park
December 15, 2008
Costi,
ambele variante de aliante cu PNL au picat la negocieri! Nu vad cum am putea vorbi de alternative realiste referindu-ne la coalitii esuate de la bun inceput.
December 15, 2008
[...] si amuzament cu care urmaresti pe cineva spunand foarte sobru ca albul e negru, scrie Doc pe blogul sau. Citeste mai [...]
December 15, 2008
ce sa mai zic… oricare ar fi la putere tot hoti sunt asa ca….
December 15, 2008
[...] si amuzament cu care urmaresti pe cineva spunand foarte sobru ca albul e negru, scrie Doc pe blogul sau. This entry was posted on Monday, December 15th, 2008 at 17:02 and is filed [...]
December 15, 2008
q:”dar cine anume susţine această alianţă?”- pai cine zambea ieri la semnarea “tezelor” de guvernare. Intre timp unii s-au mai imbolnavit.
Pe scurt aia cu nevoia de bani, baronii locali, asfaltatorii, astia. Binenteles ca amaratii de tip politrucic (datatorii cu gura) aveau o greutate la ficat.
Baza partidelor insa este perfect compatibila.
Cred ca intrebarea ar putea fi “cine se opune?”. Iar la intrebarea asta poate raspunde formula guvernului pe care inca nu o stim. Sa credem ca sunt unii care vor nus ce reforme, platforme, aliante, este pur si simplu o copilarie. Aici este vorba STRICT de bani. Cine viseaza la cai verzi poate sa si plece (vorba lui Basescu). Nimeni nu este indispensabil.
Asa incat din aliantza 4 trandafiri probabil o sa scape cine poate.
PS: Stolo nu a putut
December 15, 2008
Pongo,
asfaltatorii au dus-o tare bine si pe vremea guvernarii PNL PSD. Imi amintesc in urma cu cateva saptamani un articol despre unul din acestia care obtinuse un contract dupa ce la licitatie se situase pe unul din ultimele locuri. Astia nu au culoare politica, dar nici greutate electorala. Asta e de fapt ideea, de atras puterea ii atrage pe toti, fara indoiala sau exceptie. Dar in acelasi timp coalitia asta particulara de guvernare este foarte pe larg respinsa.
December 15, 2008
Ai dreptate referitor la “culoarea” politica a tartagiilor. Dar aici este vorba despre sustinerea pe care o dau sau nu unui partid sau altul. “Surse” credibile din punctul meu de vedere sustineau in vara ca respectivii nu mai erau dispusi sa finanteze inca 4 ani un partid aflat in opozitie.
December 15, 2008
Doc,
Completare la completare: ma intreb,unde sunt PNL-istii la ora asta si cat de tocite sunt pionezele pe care stau liderii lor,hotarand solul?
Ar fi interesant de salvat linsajul mediatic al lui Stolojan, e bun pentru vremuri de criza, in care publicitatea va deveni un lux neamortizabil…ba chiar inainte de asta, mult mai aproape de perioada meniului batracian.
December 16, 2008
Zise Doc “Dacă mai era nevoie de argumente…” Ha, ha, ha, ma induiosezi… Ai argumente de prin 2005 sa VEZI ca Basesecu+ PD face ceva pe poporul roman, sau ca “n’ar avea nicio problema cu PSD’ul”… Chiar esti mai netot decat Stolo care s’a prins, totusi, abia dupa ce l’a pus Base prim ministru ca e carpa lui de sters picioarele cand e noroi afara. Nenica PDLu dumitale e la fel ca si PSD’u (acu pot sa spun “tot al dumitale”) adica “sa intre banu” si “mi se rupe” de popor… Am vazut cat e de “afectat” de aceasta coalitzie contra naturii, cum, in NAIVITATEA DUMITALE IMENSA, inca crezi, cu prilejul descotorosirii FARA EZITARE de UDMR cu care CICA sunt in “aceeasi familie politica”…ha ha ha halal “ne dorim guvernare de dreapta”. Mi’l si amintesc pe Boculete la tv “vrem cu PNL’ul dar nu e singura optziune”…parca era robot telefonic…
Dormi linistit nenica. O sa mearga struna coalitzia asta chiar asa hulita de cel putzin 64% dintre fraierii care au votat… iar incercarea timida de a mai trimite cate’un scuipat si pe la liberali, pt ca N’AVETZI PUTEREA SA RECUNOASTETZI CA ATZI INGHITZIT GALUSHCA, va face si mai penibili…
December 16, 2008
Natafletz,
In 2004, cum spuneam, ambele partide ale Aliantei au avut o problema cu PSD-ul. Dupa 2 ani, insa, PNL si-a uitat subit de asta si a intors armele. Prin urmare, EU nu am inghitit nicio galusca, pentru ca stiu la ce sa ma astept de la fiecare partid. Doar trompetele isi inchipuie ca unii sunt albi si ceilalti sunt negri. Si nu, nici PD-L si nici PSD nu sunt ai mei, daca tu esti trup si suflet de partea unui partid, nu inseamna ca toti cei care nu sunt de acord cu tine sunt de partea altor partide.
December 16, 2008
E posibil ca cele doua partide sa se certe dar faptul ca, pana la urma, sunt formate din oameni cu acelasi trecut si aceleasi orientari polticie (Traian basescu a spus ca PD a trecut la populari pentru ca popularii erau cei mai puternici la nivel european) ma face sa ma gandesc ca se vor intelege destul de bine.
si ca o observatie; nu inteleg de ce se vorbeste despre guvernarea psd-pnl care, de fapt, nu a existat. ca sa se motiveze guvernarea pdl-psd? nu cred ca e nevoie plus ca mi se pare un pic penibil
December 16, 2008
Minciunica rusinica. Nu nenicule. PNL’ul NU S’A DECARAT NICIODATA incompatibil PRIN STATUT cu vreun partid ANUME. Si PNL’ul a fost in aceeasi familie politica mereu. Apoi PNL’ul, asa cum a facut el compromisuri, TOTUSI, n’a facut guvern cu PSD’u niciodata (esti de acord sa ignoram povestioara cu aripa tanara pe care o trecem la “febra postrevolutionara”)… PD’ul A IESIT din FSN dar s’a dat cocosh ca ei nu’s cu baronii, ca ei se reformeaza… si apoi s’a mutat de la stanga la dreapta fara nici macar un partz in sala.. Parca Berceanu a marait ceva, asa ca sa nu’l vada probabil vo ibovnica pe la tv ca n’ar fi barbat… in rest, daca’mi amintesc bine, initzial Boc conducea motziunea de stanga (de fatzada) si Frunzaverde pe a de dreapta, dar fink Base il voia pe Boc sef, ca’i aparea mai repede numarul de telefon pe adressbook, s’au sucit. Si Boculete a devenit peste noapte popular. Si daca te uitzi azi la tv ai sa vezi ca si’a tras CRAVATA CU DUNGI ROSHII… A lasat’o acasa pe a portocalie…N’are omul nicio taina… Maine daca’i cere Base sa fie comunist vine cu caciula ruseasca la palatul victoria…
Si tot “ca o observatzie” . spui ca matale nu esti cu “ai tai”, ca nu esti cu “partizanatul” ca mine, dar ai frazuca in postare care te da de gol. Itzi exprimi, bunoara, oftica ca “liberalii sunt acu vocali”… asa ca observatzie > N’ARE NICIO LEGATURA CU ARTICOLUL…Atunci ce are? Tzi’e ciuda ca au ce vocaliza? Eu m’am suparat pe tine cand “vocalizai” despre 322? sau despre “solutia imorala”? Dragutza. E democratzie. roata se mai intoarce. Voi faceatzi tam tam cand erau ailaltzi la butoane. Acu facem noi ca voi VAD C’ATZI UITAT CE SPUNEATZI ATUNCI!…
December 16, 2008
Andrei,
vad ca de la caz la caz pentru tine guvernarea PNL PSD exista sau nu, da, chiar e penibil: am scris un articol in care am aratat, fix pe criterii cerute de tine, ca a existat.
Natafletz,
eh, daca mai aveam nevoie de exemple de tromboane de partid. Imi dau seama ca cu ordin de acolo realitatea ta se modifica in consecinta, n-am ce sa iti fac. Pentru noi, restul, exista o realitate in care PNL a luat o decizie de a refuza orice fel de colaborare post electorala cu PSD, la inceputul lui decembrie 2004. In rest, citesc in mesajul tau acelasi verbiaj partizan plicticos.
December 16, 2008
[Doc spune: yep, repetiţie obsesională. Dar cititorii mei nu cred că au vreo vină.]
December 16, 2008
Doc, din cate stiu eu am zis mereu ca nu a existat guvernare respectiva. Ideea era insa alta: nu e nevoie ca prin apelul la o ipotetica guvernare PNL-PSD sa se justifice coalitia PD-L-PSD pentru ca, intr-o democratie, negocierile si aliantele dintre partide sunt perfect normale. Ba chiar, dupa mine, negocierile ar trebui sa fie obligatorii.
December 16, 2008
Andrei,
“Doc, din cate stiu eu am zis mereu ca nu a existat guvernare respectiva.”
Da, stiu. E ceea ce numesc opinie politica, o inregistrez ca atare. Realitatea, insa, e alta.
In rest, nu stiu exact la ce te referi. Daca cineva undeva a justificat nevoia acestei coalitii in felul in care o spui, ar fi potrivit sa comentezi acolo, nu?