Astazi: 16 May 2012 Doc.HotNews.ro   Blog.HotNews.ro   HotNews.ro  
Model studio videochat Bucuresti Videochat Bucuresti - studio videochat in Bucuresti Cont jasmin
Dezbaterea europeană se amână până la noi ordine guvernamentale
Postat in Actualitate de Doc pe 12 March 2007, la ora 7:36 pm

Prin 2004, dacă-mi amintesc bine, în Statele Unite a apărut o controversă confuză care a provocat o dezbatere vremelnică. Totul a plecat de la un scenariu în care implicarea ţării în “razboiul împotriva terorismului” urma să fie folosită ca pretext pentru amânarea alegerilor generale. Scandalul s-a stins, dar nu înainte ca o mulţime de comentatori să respingă, pe diferite tonuri, această posibilitate. “Alegerile au fost ţinute la termen,” a sunat unul din argumente, “chiar şi atunci când ţara lua parte la al Doilea Război Mondial!” Iar alegerile s-au ţinut la termen.

Dar să revenim la oile noastre, şi termenul fixat pentru alegerea lor în Parlamentul European. Să lămurim rapid câteva chestiuni.

Amânarea nu e o tragedie, deşi există două motive pentru care ar fi trebuit să se ţină pe 13 mai. Primul, pentru că aşa au anunţat public autorităţile noastre, mai precis acelaşi premier care face astăzi un anunţ diferit. Nu preţuiesc foarte mult argumentul de tipul “ne facem de râs” în Europa, în lume etc., nu-l preţuiesc pentru că este adesea abuzat. Însă, la fel ca în cazul unei persoane, şi cuvântul unui Stat este ceva de care acesta ar trebui să aibă mare grijă. Schimbarea unei date electorale deja anunţate nu este o mare problemă, pentru că sunt teme mult mai importante la care ar fi trebuit să ne ţinem de cuvânt şi n-am făcut-o; şi teme la care ar trebui să ne ţinem de cuvânt şi probabil că n-o s-o facem. Devine un fel de tradiţie, iar amânarea europarlamentarelor este o problemă prea trivială ca să fie remarcabilă în raport cu celelalte. Tragic ar fi dacă din toate aceste episoade mărunte s-ar încetăţeni impresia că România chiar nu se poate ţine de propriile-i promisiuni, fie şi cele mai insignifiante. Al doilea motiv, pentru că electoratul ar trebui să fie consultat mai des din principiu. Dar nici aici nu avem o tragedie din pricină că şi această amânare e parte a unei tendinţe generale, aceea de a ocoli consultarea electorală. Gruparea tuturor alegerilor în acelaşi an, lipsa referendumurilor şi ostilitatea cu care sunt întâmpinate propunerile de genul ăsta, toate acestea arată o fugă a clasei politice, în general, de sursa ei de legitimitate. Nu mă îndoiesc că, dacă tratatul de aderare ar fi permis-o, alegerile europene ar fi fost amânate până în 2008 odată cu celelalte.

Asta chiar dacă desfăşurarea lor simultană ar fi contrazis flagrant argumentul oficial oferit de premier pentru amânarea de astăzi, şi anume “bruierea” dezbaterii pentru alegerile europene de temele politice interne. Evident, luate punctual, afirmaţiile premierului sunt tot atâtea vorbe goale şi minciuni, nici o surpriză din punctul ăsta de vedere (da, ăsta e nivelul la care a ajuns! Păcat.) Am explicat deja de ce stau lucrurile aşa. Despre argumentele reale, aici putem doar specula. Trustman ia în calcul optimismul dlui Tăriceanu. Cu alte cuvinte e ca la loz în plic, mai tragem odată, pe 14 octombrie, că poate atunci iese lozul câştigător. Nu ştiu dacă aşa stau lucrurile. La fel de bine se poate ca gestul dlui Tăriceanu să nu fi fost determinat de optimismul cu care priveşte câştigarea electoratului până pe 14 octombrie, ci de pesimismul cu care privea pierderea scaunului prim-ministerial până pe 13 mai. Chiar înainte de anunţul primului ministru, dl Geoană vorbise, din nou, de posibilitatea unei moţiuni de cenzură. Rămâne să vedem, căci dacă majoritatea parlamentară PSD+PRM+PC l-a determinat să facă acest gest, atunci cu siguranţă că nu se vor opri aici.


Bun, acestea fiind spuse, ce mai e de adăugat? Mai e de adăugat faptul că, înafară de a fi mincinoasă în raport cu realitatea, explicaţia oferită de premier este complet ridicolă în sine. Adică s-ar putea accepta, teoretic, amânarea alegerilor din cauza furtunilor reale, meteorologice. Dar e complet ridicol să amâni alegeri din cauza omniprezentelor furtuni politice. Se poate înţelege foarte bine amânarea unor alegeri în cazul implicării ţării într-un război, nu şi dacă “războiul” este simpla, şi permanenta, şi absolut normala dispută între partide. Înţeleg că premierului nu-i place atmosfera politică internă, dar nu înţeleg cum poate considera normal ca din această pricină să-şi ia jucăriile (alegerile), şi să se ducă să se joace cu ele la altă dată.

Da, se pot aduce argumente teoretice pentru a purta dezbaterea la europarlamentare exclusiv pe chestiuni europene, care-or fi acestea. Da, se poate uşor presupune că alte teme ar fi “tulburat” dezbaterea în perioada asta, aşa cum se poate presupune că o vor bruia în orice altă perioadă. Însă nu, ăsta nu poate fi un motiv serios ca guvernul să amâne alegerile.

Căci eu, unul, nu ştiu vreo ţară, vreau să spun una democratică, în care temele de dezbatere publică să fie stabilite imperativ de primul-ministru. Nici de el şi nici de altcineva. E grav că liderul unui partid numit “liberal” nu este taxat pentru o asemenea pretenţie scandaloasă; şi anume că există o problemă cu libertatea oamenilor politici, şi a presei, şi mai ales a publicului, de a dezbate doar acele teme care le sunt pe plac. Cum ar fi sunat ca preşedintele şi majoritatea republicană din Congresul SUA să decidă amânarea alegerilor cu un argument de genul, “În numele interesului naţional, am decis amânarea alegerilor până când democraţii şi adepţii lor vor înceta să le mai bruieze cu tema iresponsabilă şi politicianistă a războiului din Irak.” ? Ei bine, în acest caz, am să fac şi eu o predicţie pentru 14 octombrie. Nu ştiu care vor fi rezultatele votului, nu ştiu care dintre partide vor fi avantajate şi care nu. Dar garantez că dezbaterile vor fi bruiate din plin cu alte teme decât cele europene, fie că-i va place dlui Tăriceanu, fie că nu.

31 raspunsuri la 'Dezbaterea europeană se amână până la noi ordine guvernamentale'


Abonare la comentarii cu RSS sau TrackBack pentru 'Dezbaterea europeană se amână până la noi ordine guvernamentale'.

  1. Comentariul lui Catalin Dobre:
    March 12, 2007

    sunt curios cum vede domnul Tariceanu campania electorala pentru alegeri europarlamentare… oare domnul Geoana va recunoaste meritele cotei unice? oare domnul Vadim nu va mai lansa atacuri la adresa domnul Tariceanu ( atacuri rememorate astazi intr-un articol din Evenimentul Zilei)? vor sta “la papion” in jurul unei masute de ceai, discutand lucid si ascultand si opiniile celorlalti cum face domnul Patapievici?

    cel mai enervant este parerea proasta pe care o are domnul Tariceanu ( si conducerea PNL) despre electoratul Aliantei… si anume ca nu putem face fata unui discurs complicat pe teme politice… ca dupa 15 ani nu suntem capabili sa recunoastem o minciuna cretina si sa distingem intre temele cu adevarat importante pentru noi si petardele pe care le arunca ei…


  2. Comentariul lui Doc:
    March 12, 2007

    Exact, Catalin. Electoratul este, de fapt, victima acestei decizii. Asta pentru ca nici un partid nu si-ar fi putut permite sa dezbata teme care n-ar fi interesat populatia. Cu alte cuvinte, ceea ce vrea practic premierul este ca pana pe 14 octombrie electoratul sa arate interes pentru temele politice cerute de el. Pana atunci nu primeste alegeri de la tatucul guvernamental.


  3. Comentariul lui Athos:
    March 12, 2007

    Spui asa: “Evident, luate punctual, afirmaţiile premierului sunt tot atâtea vorbe goale şi minciuni, nici o surpriză din punctul ăsta de vedere ” si ai dreptate.
    N-o sa vedem aici nimic similar celor intimplate recent la Budapesta, sper, dar nici bine n-o sa fie, in sensul ca banuiesc ca se va ajunge la o lehamite proprotionala cu scirba provocata de clasa politica reprezentata glorios de PM si noii sai aliati neasumati ca atare.
    Si nu ma pot abtine sa nu-ti amintesc ca-ti doreai ca Parlamentul sa i-o ia inaintea lui Basescu cu legea votului uninominal… vazushi stirea de aici, de pe Hotnews? Avizul comisiilor va fi negativ…


  4. Comentariul lui Un Roman:
    March 12, 2007

    Tare faza daca e adevarata cu UOG 9/2007 – oare mai stie ce mai semneaza dl PM sau se trezeste in fiecare dimineatza cu temele nefeacute, isi pune papionu de european autentic, se uita in zare si zice: “ce’am facut mah ieri? ah da, ei bine astazi vom face tocmai invers! ”

    http://www.hotnews.ro/articol_67228-Premierul-trimite-ordonanta-de-amanare-a-alegerilor-la-Monitorul-Oficial-fara-semnaturile-lui-Blaga-si-Macovei.htm
    De asemenea, se vorbeste si despre OUG 9/2007, adoptata in luna februarie, care, la articolul 1, spune ca “se interzice suspendarea, incetarea, intreruperea sau impiedicarea, in orice mod, a organizarii si desfasurarii alegerilor ori a efectuarii oricaror operatiuni electorale”.

    Pe dracu, motivele expuse de PM pentru aminarea alegerilor frizeaza ridicolul (de parca ar fi prima oara). Tariceanu ori a dat in god-syndrome (“ultima decizie apartine primului-ministru”) ori omului nu-i ies calculele acuma, ca prea e transparenta asta cum subit l-a apucat grija de agenda romanului dupa ce ii trintii ditamai taxe de “ecologizare” (“Am constatat ca apelul meu pentru o campanie electorala europeana, tinuta in spiritul agendei reale a romanilor, a fost ignorat.”).


  5. Comentariul lui David:
    March 12, 2007

    pe mine ma ingrozeste ideea ca in noiembrie 2008, in mijlocul campaniei electorale pentru Parlament, musiu Tariceanu ar decide ca nu e multumit de calitatea dezbaterilor/certurilor/temelor si ar amana alegerile pe termen indefinit. ceea ce, pe romaneste, s-ar numi dictatura.
    aceste scenariu este, sper, exagerat, dar este ingrozitor faptul ca nu este imposibil (chiar daca probabilitatea lui este de 1%, ori 0.1%, tot este socant ca este peste 0)
    …………………
    pe o nota mai serioasa, ma intreb de ce PD nu iese de la guvernare. pentru ca o monstruoasa coalitie PSD-PC-PNL-PRM pana la (probabilele) alegeri din Noiembrie 2008 ar cam garanta PD-ului victoria si 4 ani de guvernare, iar PNL-ului un scor mizerabil.
    pe de alta parte, PNL stie acest lucru (doar n-or fi tampiti sa nu se prinda ce-ar pati, pe termen lung, in amintita coalitie).
    deci ma intreb: ce-o fi asa important in a guverna un an si jumatate incat sa merite riscul de a ajunge de-o seama cu PNTCD.

    raspunsul: in anul asta si jumatate ar fi suficient timp sa il faca pe Patriciu scapat (plus Copos, Nastase si alti monstrii sacri). acum, nu se poate asa usor, cu PD-ul in guvern (mai exact, cu Macovei in guvern).


  6. Comentariul lui aurelian (aurbul):
    March 12, 2007

    Si daca tot s-au amanat alegerile pentru PE o miscare naturala, desi eu o consider miseleasca dar totusi in linia comportamentului PM, ar fi ca PD-ul, la nivel declarativ, sa ramana la guvernare iar in cazul depunerii unei motiuni de cenzura de catre PC sau PSD sa tranteasca guvernul. Astfel, domnul PM va ramane brusc si irevocabil fara jucarie si apele se vor linisti prin organizarea de alegeri generale anticipate… probabil concomitent cu cele pentru PE si cu cele doua referendumuri… deci trei dintr-o lovitura:))…costuri minime, eficienta maxima!


  7. Comentariul lui David:
    March 12, 2007

    ca sa vezi, aproximativ in acelasi timp cu mesajul meu aici, pe Realitatea apare un articol cu titlul “PNL încearcă să scoată PD de la Guvernare” (http://realitatea.net/48293_PNL-incearca-sa-scoata-PD-de-la-Guvernare-.html)


  8. Comentariul lui aol:
    March 12, 2007

    daca la tvr cea mai arzatoare chestiune care-l rodea era dreptul la replica al lui Ion Iliescu, acum Tariceanu gaseste ca Basescu n-a “evitat” indeajuns procedura de suspendare initiata de opozitie (si votata de PNL). Ca n-a sarutat, asadar, inelul sultanului Iliescu.
    http://oligarhi.weblog.ro


  9. Comentariul lui Doc:
    March 12, 2007

    Athos,

    am vazut, pacatele mele, am vazut; oamenilor de acolo chiar nu le mai pasa. Un motiv in plus pentru justetea si necesitatea respectivului referendum, si pentru reforma sistemului de vot in sine.

    David,

    PD nu va lua decizia de a iesi de la guvernare, pentru ca le-ar da penelistilor un motiv sa spuna ca ei sunt de vina ca PSD intra la guvernare. PNL trebuie sa-si asume propriul demers politic. Macar atat.

    aol,

    Ar fi fost bine ca presedintele sa incerce, pri mijloacele pe care le are la dispozitie, constitutional si politic, sa nu forteze opizitia la un astfel de demers sau sa incerce sa gaseasca o solutie cu opozitia pentru ca, la randul ei, aceasta sa renunte la demersul de suspendare a presedintelui

    Sa stii ca nici n-am vazut pasajul. Inseamna ca e oficial, dl Tariceanu considera, ca si Voiculescu, ca electoratul care il sprijina e format exclusiv din imbecili. Vad ca a intrat public si explicit in pielea unui purtator de cuvant al PSD.


  10. Comentariul lui Marius:
    March 12, 2007

    Observ ca din nou Doc are argumente de membru PD. Interesant cum realitatea se pliaza mereu pe optiunile noastre, nu? Ce bine si reconfortant e sa avem mereu dreptate. Bine le mai zicea Basescu, Parlamentul asta e o gasca de profitori si ar trebui eventual redus la un rol de aplaudaci. Si nu in ultimul rind rusine PNL ca isi permite sa comenteze si sa miste in front.
    A, pardon, am uitat ca Basescu e de fapt o biata victima :)


  11. Comentariul lui vasile:
    March 12, 2007

    he, he, optimismul lui Tariceanu e dat de faptul ca PD-ul nu va putea guverna nicicand fara PNL, chiar daca vor fi alegeri anticipate saptamana viitoare, vezi ultimele sondaje…De aici si declaratiile de fidelitate ale PD-ului pentru alianta DA…


  12. Comentariul lui Doc:
    March 12, 2007

    Iar eu observ din nou, Marius, ca nu te poti ridica peste nivelul proceselor de intentie. In fine, nu realitatea se pliaza pe optiunile “noastre”; realitatea are prostul obicei de a fi autonoma fata de ele. Textele mele sunt cele care se pliaza pe realitate, de unde si imposiblitatea ta de a argumenta mai sus de procese de intentie.


  13. Comentariul lui pafnutie:
    March 12, 2007

    e adevarat, afirmatiile premierului sunt vorbe goale. la fel si cele ale presedintelui cu referendumul pt VU. doi politicieni se lupta cu aceleasi mijloace (legale) pentru a-si atinge un scop: cat mai multe voturi. care este problema?
    cat despre monstruoasa coalitie, patrulaterul negru, Mafia, Oligarhia cu care se lupta presedinele…..hai, mah, lasati-o moarta. tot sunt o apa si-un pamant, ce dracu, chiar sunteti naivi sa credeti ca pe basescu il intereseaza Patria, Poporul, Stomacul Poporului, ca si-a asumat un Destin Istoric? daca da, sunteti fericiti.


  14. Comentariul lui underhill:
    March 12, 2007

    nu ca vreau sa ma gandesc intotdeauna la bani, dar…prefectura bistrita nasaud a anuntat (potrivit mediafax) ca a cheltuit deja niste banuti cu alegerile alea din 13 mai. bani care nu prea mai pot fi recuperati. daca facem o lista cu toate prefecturile s-ar putea sa aflam maine ca tariceanu tocmai a aruncat la gunoi o caruta mai mica de euroi.

    eu unul sunt tare nerabdator sa aud la toamna cum dezbate tariceanu temele europene. nici vacanta n-o sa-mi priasca, asa de nerabdator sunt.


  15. Comentariul lui Doc:
    March 12, 2007

    Pafnutie,

    premierul i-a cerut lui Geoana sa renunte la procesul de suspendare, dupa ce parlamentul votase infiintarea unei comisii de ancheta; cu alte cuvinte Tariceanu i-a cerut lui Geoana o chestie pe care, nu doar ca acesta nu avea chiar nici un motiv s-o faca, din contra, ci si una pe care nici macar n-o putea face si daca ar fi vrut. Iar comisia aceea a fost infiintata cu sprijinul unanim al parlamentarilor PNL. De asta vorbesc de minciuni si de vorbe goale.

    Presedintele a anuntat un referendum pentru VU. Il voi acuza si eu pe presedinte de vorba goala si de minciuna imediat ce va renunta la acest referendum (fara sa obtina VU), adica se va dovedi ca nici el n-a pus pret pe propriul cuvant.


  16. Comentariul lui trustman:
    March 13, 2007

    doc, nu ma gandeam chiar la loz in plic ci la o partida de poker in care joci la cacealma. cam asta mi se pare ca face tariceanu acum.


  17. Comentariul lui Dr. A:
    March 13, 2007

    Cand o sa fie numit Cioroianu ministru de externe ? TB soboteaza listele PNL pentru europarlamantare.

    CPT spunea ca TB a distrus majoritatea guvernamentala prin inlaturarea PC si infiintarea PLD. Acum guvernul e nevoit sa ceara sprijin pentru orice de la PSD si PRM. A cui e vina ?

    Majoritatea partidelor parlamentare au recunoscut criza politica(89% fara cei 11 % ai PD). Exista un gentelman’s agreement la nivel european sa nu se faca alegeri europene in asemenea conditii. Acuma cine e gentelman intelege. Cine e mitocan nu. De unde pozitia lui TB.


  18. Comentariul lui pafnutie:
    March 13, 2007

    doc,
    tariceanu minte, la fel face si basescu. nu inteleg de ce actiunile lui tariceanu sunt privite ca imorale si ale presedintelui, nu. ex: acum un an, basescu era impotriva VU, o data cu inceperea chestiei cu suspendarea, pac, anunta ca vrea VU, si nu oricum, ci prin referendum. coincidenta? e chiar coincidenta? nu, e o actiune pur politicianista. acu’ o saptamana vroia referendum intr-o luna, azi declara ca e gata sa il amane. se joaca cu voturile noastre (la fel ca tariceanu, nb) de parca ar juca table.

    departe de mine de a-l crede pe tariceanu dar nu inteleg de ce privesti actiuni identice ale celor 2 ca avand surse diametral opuse: lupta politica dusa la limita legii, pe de o parte, si binele Tarisoarei nostre, pe de alta parte.

    cred cu incrancenare ca electoratul trebuie sa fie capabil sa discearna in hatisul asta bambilicar, sa fie constient ca aia isi bat joc de noi ( cu totii) si sa isi bage picioarele in ei de politicieni.


  19. Comentariul lui Doc:
    March 13, 2007

    Dr.A,

    Gentlemen agreement pe naiba, aia nu e doar o minciuna dar e o aiureala chiar si pentru nivelul tau.

    Pafnutie,

    nu ma indoiesc ca toti politicienii, ba chiar toti oamenii, sunt uneori in situatia de a minti. Insa nu, nu sunt aceleasi minciuni. Spui ca Basescu nu avea incredere in VU, si acum zice are. Se poate sa fie din pricina chestiei cu suspendarea, se poate sa fie calcul pur politic, s-ar putea sa fie motivele pe care le ofera, nu stiu. Dar se poate ca acum atasamentul lui pentru VU sa fie pentru cu totul alte motive decat cele pe care le face publice.

    Dar asta nu ma intereseaza. Nu ma intereseaza persoana privata a lui Traian Basescu, si credintele lui intime, fie ele si politice; asta nici macar din pricina ca asupra lor nu pot decat sa fac procese de intentie. Ma intereseaza discursul si actiunea lui publica. Nu ma intereseaza daca in sinea lui e la fel de neconvins de VU ca si pana acum; ma intereseaza ca, daca a zis ca e o reforma care trebuie facuta, atunci sa actioneze ca atare. De asta, daca sunt minciuni si la unul si la altul, ele nu sunt deloc identice. La Tariceanu sunt cele care se vad in discursul si actiunea lui publica, si se pot demonstra ca atare; la Basescu sunt cele care se pot specula in ce priveste convingerile lui intime.

    Spui ca lupta politica e dusa la limita legii, dar nici initiativa VU a lui Basescu si nici amanarea asta a lui Tariceanu nu pot fi considerate astfel. Ambele sunt deplin in interiorul prerogativelor celor doi, nediscutand aici de chestiunile formale ale OUG-ului de amanare.

    Pe mine nu ma intereseaza politicienii sau partidele lor. Nu ma intereseaza, in sine, sa-l atac pe unul sau sa-l ajut pe altul. Ca alegator, pe mine ma intereseaza exclusiv un lucru: binele meu personal. In functie de asta iau deciziile.


  20. Comentariul lui Catalin Dobre:
    March 13, 2007

    @Dr.A … PNL a infiintat PLD prin excluderea ultimilor doi presedinti si prin taierea de la radacina a oricarei idei de unificare intre PNL si PD… nu i-a data Basescu afara din PNL pe domnii Stoica si Stolojan… sau am devenit atat de absurzi incat orice fapt in tara asta ii este atribuit lui Basescu?

    domnul Tariceanu putea sa declanseze alegeri anticipate atunci cand Alianta DA inca functiona si puteau sa elimine cu acea ocazie PC-ul din parlament si sa castige cel mai probabil o majortate confortabila… nu a facut-o: afirma ca din interese “nationale”, dupa un an recunoscand ca motivul real a fost neasigurarea pozitiei de premier de catre PD… mai degraba isi bazeaza functia de premier pe un partid de 2-3%, decat pe voturile alegatorilor…

    @pafnutie… domnul Tariceanu a afirmat la TVR ca data alegerilor este cea stabilita 13 mai ( si a afirmat treaba asta de mai multe ori)… apoi a pus 2 conditii pentru tinerea alegerilor stiind ca una dintre ele este irealizabila ( suspendarea suspendarii presedintelui ) deoarece chiar el ( prin PNL) o sustine in continuare… sa vii si sa amani alegerile din aceasta cauza, si sa te plangi de reaua credinta a celorlalti este dovada unei nesimtiri crase…

    revenind la VU: daca peste 2 luni -6 luni presedintele va spune ” stati ca votul pe liste este cel mai bun” sau nu va mai sustine VU, abia atunci poti sa spui ca cei doi se aseamana… citeste declaratiile presedintelui si ai sa vezi ca el a spus ca (1) il amana daca clasa politica da semne clare ca VU este realizat prin conses in parlament si (2) il amana daca prin asta se garanteaza alegeri europarlamentare la data fixata… nu am vazut nici o declaratie prin care sa nu mai sustina VU, daca ai asa ceva, da te rog exemple…


  21. Comentariul lui pafnutie:
    March 13, 2007

    doc,
    “Nu ma intereseaza, in sine, sa-l atac pe unul sau sa-l ajut pe altul. Ca alegator, pe mine ma intereseaza exclusiv un lucru: binele meu personal. In functie de asta iau deciziile.” perfect de acord cu tine, asta e punctul de la care trebuie sa pornim.
    cu ce ne deranjeaza in binele nostru personal ca s-au amanat alegerile pt PE? in analiza binelui nostru personal trebuie sa pornim de la rezultatele economice obtinute pana acum in timpul guvernarii DA, de la faptul ca in sfarsit suntem membrii UE si parem pusi pe un fagas normal. Suntem de acord, cred, ca numai guvernarea DA ne poate asigura in acest moment binele personal.
    ori, eu vad in basescu pe cel care a pornit la distrugerea aliantei DA., cel care a dat psd-ului motivul de a aparea din nou in prim plan , cel care a pus PD intr-o situatie penibila, cel care a rupt PNL – un partid esential, pentru ca este singurul partid de dreapta pe care il avem , cel care a starnit aceasta harmalaie care ar putea sa ne coste la jeb.
    a motiva aceste actiuni prin lupta impotriva Mafiei, Oligarhiei, Burghezo-Mosierimii, a Chiaburilor, a Baietilor Destepti, a Marilor Moguli mi se pare, venind din partea lui basescu (ajuns la putere tocmai cu ajutorul acestora), de o demagogie crunta, demna de cel mai pur comunism.
    si revin: cu ce ne afecteaza binele personal faptul in sine ca se vor amana alegerile pt PE?


  22. Comentariul lui Doc:
    March 13, 2007

    Cele doua motive principale le-am scris in articol. Altele, mai putin importante, tin de risipa de bani, energie si timp; si partidele (inclusiv PNL) si institutiile statului incepusera, deja, sa functioneze pentru 13 mai.

    Dincolo de asta, daca tot am raspuns la intrebarea cu ce ne afecteza, te intreb la randul meu cu ce ne ajuta amanarea lor? Cu ce ajuta publicul in general amanarea oricaror tipuri de consultari?

    Nu, nu suntem de acord ca “doar guvernarea DA ne poate asigura in acest moment binele personal”, asta si pentru ca nu sunt convins ca intelegem acelasi lucru prin expresia respectiva. Mai e “guvernare DA” daca premierul impune o hotarare impotriva deciziilor formale ale DA, decizie ceruta in schimb de PSD&co? Poate e o guvernare buna, nu stiu, decide fiecare, dar nu cred ca se mai poate vorbi de “guvernare DA”.

    In fine, daca tu si altii considerati ca Basescu este sta in calea binelui vostru personal, intr-un fel sau in altul, atunci mi se pare corect sa actionati politic ca atare, cand vor veni urmatoarele alegeri, daca nu s-or amana si atunci, din cine stie ce motiv.


  23. Comentariul lui Catalin Dobre:
    March 13, 2007

    @pafnutie… capacitatea Romaniei de a-si asuma niste politici coerente si convergente pe termen mediu si lung si de a-si tine cuvantul dat ( la nivel de institutii) este vital pentru imaginea acesteia in mediul de afaceri si astfel este vital pentru binele tau personal…

    pe de alta parte eu nu ma simt bine cand vad cat de “buna” este opinia domnului Tariceanu vis-a-vis de profilul alegatorului aliantei DA… daca urcam piramida trebuintelor, la un moment dat vei ajunge si pe treapta in care “binele” nu este definit numai de factori economici…

    posibila activare a clauzei la justitie, proiectele legislative ale guvernului ciuntite si complet modificate in parlametul controlat de opozitie, guvernarea dupa umori personale… toate aceste chestiuni ar fi primit un raspuns din partea alegatorilor prin votul exprimat…


  24. Comentariul lui pafnutie:
    March 13, 2007

    doc,
    am spus cine este vinovat, dupa mine, pentru spargerea DA. o data cu intetirea atacurilor presedintelui asupra lui tariceanu, alianta DA a disparut. pd traieste pe spinarea prezidentiala iar pnl face eforturi sa nu moara. acest efort se traduce in decizia de a amana alegerile (conform dorintei proprii sau a psd, nu cred ca asta conteaza cand este pusa in discutie existenta sa). decizia nu avea cum sa fie a aliantei pt ca alianta nu mai exista de 2 luni si este una pur politica ca si dorinta prezidentiala si cea a pd ca alegerile sa nu se amane. este un calcul electoral simplu. cu ce ajuta ori nu ajuta amanarea este un fapt care pur si simplu nu are legatura cu populatia, sunt sfere total diferite.
    stii bine ca alegerile generale trebuie sa aiba loc in 2008 si 2009 si ca nu se pot amana sine die.
    iar ce spui despre diferentele intre razgandirile celor doi , mie imi miroase a sofisme de duzina.

    catalin,
    despre politica coerenta nu poate fi vorba cat timp presedintele distruge alianta care l-a adus la putere.

    mediul de afaceri, cred, nu depinde de amanarea alegerilor. nu vom trimite 35 de parlamentari sa binecuvanteze europa cu prezenta lor azi, ok, ii vom trimite maine. asta nu inseamna ca nu mai vin investitori bla bla bla. mediul afaceri depinde de insasi situatia politica interna.
    parlamentul este controlat de opozitie tocmai pentru ca pc, ca solutie imorala, a ajuns acolo.

    crede-ma, “binele” meu suprem nu are nici o legatura cu tariceanu, basescu, geoana, alegeri, amanari, politica tip caragiale, etc


  25. Comentariul lui Doc:
    March 13, 2007

    Pafnutie,

    nu sunt de acord cu opinia ta despre spargerea Aliantei. Dupa parerea mea, Alianta a incetat sa mai existe in august 2005, exact in clipa in care premierul Tariceanu a trecut unilateral peste o decizie fundamentala luata de Alianta.

    Sunt de acord ca Alianta a disparut (a ramas doar inertia ei institutionala, “Alianta”, care urmeaza sa dispara probabil si ea in cel mai scurt timp). De asta nu vad de ce are sens sa mai vorbim de “guverarea DA”.

    Nu stiu daca PNL face eforturi sa nu moara, s-ar putea, dar asa cum am zis, singurul care poate sa-l omoare este electoratul. Sunt sigur ca majoritatii electoratului ii este egal daca alegerile se amana sau nu. Dar, inafara de acestia, nu cred ca sunt alegatori fericiti sa stie ca mai au de asteptat; in schimb nu poate fi indoiala ca exista alegatori frustrati ca mai au de asteptat. Iar numarul acestora din urma nu poate decat sa creasca. Iar romanii au vorba aceea buna, boala lunga e moarte sigura. Adica, chiar daca ar fi sa intru pentru un moment intru pe logica partizana, ce cred eu este ca decizia premierului nici macar nu-si ajuta partidul, din contra. S-ar putea sa ma insel, desigur.

    Insa, cum spuneam, ca alegator, logica partizana imi este, in sine, indiferenta. Argumentul tau are, din cauza asta, valoare nula.

    In fine, dincolo de instrumentul retoric, intradevar alegerile din 2008 sunt la termen, teoretic, nu se pot amana. Teoretic nici acestea nu ar fi trebuit sa se amane, caci premierul a fost cel care le-a stabilit, el a pornit procesul, el a dat un OUG care interzicea orice interventie in desfasurarea lor. Dar uite ca s-au amanat. Am mai patit eu asta, sa recurg la exagerari retorice, si apoi sa constat ca mi le-a batut realitatea politica.


  26. Comentariul lui pafnutie:
    March 13, 2007

    doc,
    da-mi voie sa te contrazic (pentru ultima oara, din pacate, mai trebuie sa vad si de jobul meu).
    momentul august 2005 parca era cu alegerile anticipate, nu? ei, se dorea de catre presedinte alegeri anticipate din care sa rezulte o majoritate parlamentara DA. pana aici e ok. dar prim ministru nu ar mai fi fost tariceanu. aici incep problemele. seful pnl era tariceanu, deci, logic, numai el putea sa devina premier. dorinta majoritatii pnl ( nu discutam daca era sau nu controlata de patriciu, este irelevant) s-a intrupat prin alegerea lui tariceanu ca presedinte pnl. ar fi fost absurd ca tariceanu – reprezentantul legitim al pnl – sa nu fie prim ministru. pnl nu a acceptat ca tariceanu sa nu fie pm, basescu nu a acceptat ca pnl nu a acceptat si iaca criza. mai cred ca pd era de acord cu mentinerea lui tariceanu ca prim ministru si deci, ca totul a inceput cu ideea presedintelui de a-si impune un prim ministru propriu si personal pe care sa-l detina si cu care sa se joace, tot fiind el mare jucator-papusar.

    cat despre alegeri, dincolo chiar de orice retorica, nu se va ajunge la incalcarea constitutiei. suntem europei, ce dracu!


  27. Comentariul lui Doc:
    March 13, 2007

    Pafnutie,

    am auzit si eu teoria respectiva, in care Basescu ar fi refuzat sa-l numeasca pe Tariceanu; este un scenariu pe care personal nu il cred de nici un fel (la fel cum nu speculez ca Patriciu ar fi influentat decizia premierului). Da, teoretic presedintele ar fi putut sa desemneze alt premier dupa alegeri. Premierul ar fi cazut apoi la votul parlamentar, sprijinit probabil doar de PD, dandu-i astfel lui Basescu o palma extrem de usturatoare si cu consecinte serioase pentru cariera lui viitoare. Apoi, la data respectiva o astfel de decizie a presedintelui ar fi fost extrem de nepopulara! Ar fi parut, pe buna dreptate, un fel de farsa cinica jucata, nu doar lui Tariceanu, ci si electoratului, un gest pe care presedintele n-ar fi avut cum sa-l justifice.

    Dincolo de asta, ramane realitatea palpabila. Nu mai putem discuta de o Alianta cat timp unul din aliati incalca deciziile luate in comun. Asta este, indiferent de motivele pe care le poate aduce pentru decizia lui.

    (Iar alegerile la termen se pot amana perfect constitutional.)


  28. Comentariul lui pafnutie:
    March 13, 2007

    doc,
    “Iar alegerile la termen se pot amana perfect constitutional”
    poti detalia? habar n-aveam ca in conditii normale pot fi amanate.


  29. Comentariul lui Doc:
    March 13, 2007

    Am spus conditii perfect constitutionale, “normale” e un termen care presupune ca suntem intelesi asupra conditiilor de principiu in care o amanare a alegerilor este anormala.

    Modul perfect constitutional pleaca de la art. 63 alin (1) din Constitutie, care spune ca mandatul de 4 ani al celor doua Camere se prelungeste de drept daca s-a declarat starea de urgenta, pana cand aceasta inceteaza.



  30. [...] Politica intr-o tara democratica are si ea legi proprii chiar daca ele nu sunt scrise precum cele din Constitutie. Cea mai importanta dintre ele este ca votul electorilor nu poate fi ignorat, chiar daca Constitutia o permite. In Franta, dupa alegerea lui Sarkozy ca presedinte, guvernul a ales sa demisioneze pentru a permite noului presedinte formarea unuia nou. Nu exista nicaieri in constitutia franceza aceasta prevedere. Noul presedinte isi formeaza guvernul fara sa consulte partidele. Opozitia n-are nimic de zis cu toate ca alegerile parlamentare sunt in mai putin de o luna. Nimeni nu-l acuza pe Sarkozy de timorare grava (norocul lui ca papa Sarkozy n-a emigrat in directia opusa). Iar daca nimeni n-o face este tocmai omul tocmai a fost legitimat de votul popular. Parlamentarii francezi stiu insa fara indoiala ca cine ignora aceasta lege fie aboleste democratia fie este el insusi inlaturat. Ai nostri au preferat sa faca un pas in prima directie prin amanarea alegerilor europene. Cred ca am trecut prea usor peste aceasta adevarata enormitate anti-democratica. Dar sper ca ea sa nu fie urmata si de altele. De abia atunci ne-am gasi intr-o situatie exceptional de grava. [...]



  31. [...] Măcar toate astea nu sunt o surpriză, dacă ţinem cont de modul în care a ajuns să fie nevoie ca data aceasta să fie re-stabilită, şi motivele oferite. Politica românească se învârte în cerc. [...]


Raspunde

CommentLuv Enabled